stichting day rachima

over ons

Stichting Day Rachima is opgericht om kinderen in Nederland en Curaçao, die onder de armoedegrens leven, ondersteuning te bieden.

Samen met onze oprichtster komen wij op voor het lot van de minderbedeelden in Nederland en Curaçao. Wij focussen ons op het lot van met name kinderen die door armoede met een achterstand aan hun leven beginnen. Daarom geven wij ze meteen als baby al hulppakketten, zodat een kind vlak na de geboorte al extra steun van ons kan ervaren.

Als de kinderen naar school gaan, geven wij onderwijsmiddelen, zodat deze kinderen goed aan hun school kunnen beginnen. Onderwijs is de manier om uit armoede te komen. Als de kinderen goed onderwijs kunnen volgen en ook in staat worden gesteld om hier goed aan deel te nemen, hebben ze een grotere kans om aan de armoede te ontkomen. Daarom zetten wij in op hulp bij onderwijs.

joice-kelly-EDbJ-kBxel8-unsplash

Veel kinderen krijgen op hun verjaardag niets, omdat hun ouders de financiële middelen niet hebben om cadeaus en andere feestartikelen te kopen. Wij vinden dat minstens een keer per jaar er iets speciaals voor ieder kind hoort te zijn, zodat hij of zij zich bijzonder kan voelen en het een fijne dag zonder zorgen kan hebben. Daarom delen wij verjaardagspakketten uit. Een kleine geste met een groot positief effect. De kinderen hebben een onbezorgde verjaardag en de ouders en omgeving krijgen een positief gevoel mee. Daardoor heeft het geven van zo’n pakket een veel bredere impact dan alleen op die dag en voor dat bepaalde kind. De hele gemeenschap krijgt namelijk hierdoor een positiever gevoel.

Want ook de omgeving van het kind is van belang. Als een kind in een warme, veilige omgeving opgroeit, zal het zich ook beter kunnen focussen op het schoolwerk. Daarom heeft Day Rachima ook oog voor de gezinnen en verdere omgeving van het kind. We ondersteunen dit onder meer met voedselpakketten, zodat er geen tekorten zijn.

Day Rachima is een stichting gebaseerd op de waarden van onze oprichtster. Zij wil dat alle kinderen warmte, liefde en harmonie ervaren in het leven. Dit zouden ze moeten ervaren als baby en daarna verder in hun hele schoolperiode. De vrijwilligers van Day Rachima werken vanuit een gevoel van barmhartigheid om de minderbedeelden te geven wat er nodig is voor een goede start in het leven zonder armoede.

Wij hebben maar één roeping in ons hart: het helpen van de meest kwetsbare en kansarme kinderen in zowel de Nederlandse als de Curaçaose gemeenschap. Ons doel is om de kinderen te helpen gefocust te blijven op hun studie en op het onderwijspad te blijven. Dit doel willen wij voornamelijk behalen door de kinderen te voorzien van alle schoolspullen die zij nodig hebben. Waar het voor vele gezinnen normaal is om nieuwe schoolspullen te kopen, is dit voor veel andere kinderen niet mogelijk. Hun ouders hebben namelijk niet voldoende geld om de benodigde schoolspullen aan te kunnen schaffen.

islander-images-MvH9T6z0jp0-unsplash

ons team

Wie zitten er achter de stichting

De medewerkers van Stichting Day Rachima zijn allen vrijwilligers. Samen zorgen wij voor de continuïteit en uitvoering van de projecten. Toewijding is wat het team van Stichting Day Rachima zo bijzonder maakt. Ons energieke team van vrijwilligers is de drijvende kracht achter ons baanbrekende plan. Het team deelt een gemeenschappelijk doel en dat is het terugdrijven van of komaf maken met kinderarmoede uit Nederland en Curaçao. Bij Stichting Day Rachima wordt diversiteit als een voordeel gezien. Individuen zetten hun verschillen opzij om harmonieus samen te werken als een team. Leeftijd, ras, opleiding en etniciteit zijn hier geen beperking, maar een kracht.

oprichtster

Daysilisa Casimir

Daysilisa komt van Curaçao. Zij is er geboren en getogen. Ze droomde op jonge leeftijd van een manier om mensen te helpen die dat nodig hadden. Haar ouders leerden haar al om mensen die het minder goed hadden te helpen. Daysilisa woont nu al weer ruim 13 jaar in Nederland, maar is haar roots nooit vergeten. Ze werkt nu binnen een overheidsorganisatie. Met zowel een juridische als een financiële achtergrond is zij geknipt om leiding te geven aan een stichting die minderbedeelden wil helpen. Gevraagd naar haar beweegredenen zegt Daysilisa: ”Een helpende hand bieden is een roeping in mijn leven. Ik sta graag klaar voor mijn medemens en het doet mij goed als ik een glimlach op het gezicht van een ander weet te krijgen. Een ander uit de nood helpen geeft mij zoveel voldoening. Daar doe ik het voor.”

Daysilisa Casimir

ambassadeur in Nederland

Rosaria van den Berg

Rosaria is geboren in Suriname en heeft haar jeugd op Curaçao doorgebracht. Rosaria woont nu al weer ruim 14 jaar in Nederland. Met een juridische achtergrond en ruim 7 jaar ervaring in zowel ondersteunende als leidinggevende functies is zij een aanwinst voor Day Rachima. De laatste 2 jaar is Rosaria actief geweest als praktijkbegeleider en op dit moment is zij werkzaam binnen een overheidsorganisatie. “Ik kom graag op voor de belangen van kwetsbare groepen. Rechtvaardigheid staat hoog in mijn vaandel. Ik sta voor gelijke behandeling en gelijke kansen. Daarmee draag ik mijn steentje bij aan het verbeteren van de maatschappij.”

ambassadeur op Curaçao

Dianisa Casimir

Dianisa is geboren en getogen op Curaçao. Met haar pedagogische achtergrond is zij al ruim 10 jaar actief in de kinder- en naschoolse opvang. Dianisa heeft ervaring in het begeleiden en coachen van jongeren en tienermoeders. Momenteel is zij directrice van een kinderdagverblijf. “Ik sta graag klaar voor een ander en draag graag mijn steentje bij. Om mensen te helpen verzamel ik graag gelijkgestemden om me heen die ook willen helpen. Zo zorg ik voor een hecht team dat goed in staat is het doel te bereiken: minderbedeelden een beter leven te geven.”

Dianisa Casimir